Bouncers: psyBNC

Protože se poslední dobou kolem mne začaly množit dotazy, co to vlastně je bouncer, jak funguje a kde se dá sehnat, rozhodl jsem se k tomuto tématu najít a zveřejnit nějaké bližší informace. Přiznám se, že když jsem se do toho pouštěl, sám jsem tušil jen velmi zhruba, o co se vlastně jedná. Proto tím prvním co jsem logicky udělal bylo zadání slova ‚bouncer‘ od search okýnka mého oblíbeného vyhledávače. Po chvíli jsem našel odkaz na tutorial, týkající se jakéhosi psybnc. Musím říct, že se mi hned po prvním pročtení zalíbil a značnou měrou mi napomohl k pochopení problému. Proto jsem si jej dovolil přeložit a umístit ho i sem. Opravdu jsem se snažil a vzhledem k jeho rozsahu doufám, že mi odpustíte případné překladové nepřesnosti. Chvílemi mi z toho opravdu zůstával rozum stát.

  • Úvod
  • Pokud netušíte, co je to bnc, vězte, že je to zkratka pro bouncer. Bnc se chová jako IRC server, umožňující ukrýt vaši IP adresu a použít vhost (vanity host – něco jako ‚this.is.a.l33t.vhost.com‘). A jaké to přináší výhody? Popravdě zásadní je tu jenom jedna: zastaví to ty hloupoučké děti, kteří se vás za pomocí zasílaných packetů snaží shodit ze sítě. Nikdo nemá rád, když je odpojován a s bnc na slušném shellu se stáváte prakticky imunní. Dítka se vás budou stále snažit skopnout, ale předpokládá se, že váš shell provider má silnou linku, která těch pár packetů bez problému ustojí. Pokud máte shell na 56.6, nic to neřeší.

    Takže… proč psybnc? Nabízí se široký výběr jiných open source bouncerů, nejvýznamnější

    EZBounce a plain-ol BNC. Oba mají naprosto stejnou funkci jako psybnc:

    ukrývají váš pravý hostname. Ale tady veškerá podobnost končí. Používám psy

    zhruba tři měsíce a opravdu jsem si zamiloval všechny ty možnosti, které mi

    nabízí. Namátkou jmenuji:

    1. Budete neustále připojeni k IRC. Dokonce i když ukončíte mIRC, psy podrží

    vaše připojení, takže když se potom opět připojíte, budete okamžitě na kanálech,

    které jste opustili. Využitím této vlastnosti si můžete třeba držet váš nickname

    (pokud to potřebujete) nebo op na nějakém kanále.

    2. Psy ukrývá vaši pravou IP i během DCC přenosů. U ostatních bnc se adresa

    v průběhu Direct Client-Client spojení odkryje. V psy prochází spojení přes

    shell a vaše IP adresa zůstává vaším malým tajemstvím 🙂

    3. Můžete navzájem propojit několik psy bouncerů. Tím umožníte sdílet váš vhost

    a zároveň vytvoříte malé ircd, označované jako ‚internal‘ network.

    Je mnoho dalších vlastností, ale na to si můžete prostě stáhnout zdroj a přečíst

    si README.

  • Konfigurace a kompilace
  • Doufejme, že už máte stažený zdroj. Pokud ne, najdete ho tady: http://www.psychoid.lam3rz.de/psyBNC2.2.1.tar.gz.

    Poté, co jste si ho stáhli, můžete nažhavit váš oblíbený ftp klient a uploadnout

    ho do kořenového adresáře vašeho shellu. Dalším krokem bude dekomprese tohoto

    souboru (na vysvětlenou pro windowsáky: .tar.gz je jako .zip). Pro dekompresi

    napište "tar -zxvf psyBNC2.2.1.tar.gz". Uvědomte si, že je kladen

    důraz na velká a malá písmena (case sensitive). Všechno pod unixem je case sensitive.

    Zapamatujte si to i do budoucna.

    Pokud jste to napsali správně, měli byste teď na svém shellu vidět adresář

    "psybnc". Skočte do něj ("cd psybnc"). Proveďte příkaz "ls

    -al" a po očku sledujte vylistované soubory. Následující část už bude o

    něco komplikovanější. PsyBNC obsahuje GUI pro jednoduchou konfiguraci bounceru,

    ale to pro svůj běh potřebuje mít nainstalovaný ncurses a ten určitá skupina

    shellů nemá. Podle mých zkušeností ho nainstalovaný mívá linux, ale ostatní

    jako je třeba FreeBSD bohužel ne. Takže vlítněte na to a napište "make

    menuconfig". Pokud se vám podařilo dostat GUI, gratuluji – konfigurační

    proces je mnohem jednodušší. Pokud ne, vítejte v mém světě 🙂 S menuconfigem

    je velmi snadné následovat GUI: volba [x] obvykle znamená, že je možnost vybrána,

    zatímco [ ] signalizuje, že není.

    Pro všechny ty, kteří se zasekli u toho, že to budou muset dělat ručně, vysvětlím

    u každé možnosti, jak ji nastavit. Všechny možnosti kompilace jsou uloženy v

    souboru config.h v adresáří psybnc. Prostě na shellu otevřete tento soubor pomocí

    vašeho oblíbeného editoru (já používám a doporučuji pico – "pico config.h").

    Pokud v tomto souboru chcete něco přidat, musíte to nadefinovat. Například:

    #define INTNET přidá podporu pro internal network. Vypsal jsem níže všechny

    možnosti spolu s popiskem, jak definovat to, co je uvedeno modře.

  • Kompilační možnosti
  • Podpora šifrování – tímhle zašifrujete všechna

    vaše hesla a povolíte podporu pro šifrování kanálů, přenosů, atd. Důrazně doporučuji

    nechat možnost zapnutou. #define CRYPT

    Typ šifrování – (defaultně Blowfish) Nejsem šifrovací

    génius. Netuším, jestli je Blowfish lepší než Idea nebo naopak. Já jsem to prostě

    nechal na Blowfish. #define BLOWFISH nebo #define IDEA

    Podpora překládání – tohle vám umožní psát v angličtině

    (nebo jaký je váš jazyk) tak, že se text na kanále objevuje v jiném jazyce.

    Pro víc podrobností si budete muset přečíst README. Já tuto možnost nevyužívám.

    #define TRANSLATE

    Podpora vnitřní sítě (internal network) – tahle

    možnost umožní využívat vnitřní ircd, které psy obsahuje. Představte si to jako

    velkou partyline, kde si můžete nastavovat modes/bans/topics/atd… Já to mám

    rád a doporučuji nechat ji zapnutou. #define INTNET

    Podpora logování zpráv – povoluje podporu logování

    kanálů pro případ, že právě nejste nikde okolo. Může se to hodit, ale může to

    taky velmi rychle zaplácat kapacitu vašeho disku. Takže buďte opatrní při povolování

    této možnosti (poznámka: můžete ji teď klidně nechat zapnutou a jednoduše ji

    vypnout až po kompilaci). #define TRAFFICLOG

    Podpora linkování – Pokud chcete připojit svoje

    bnc k nějakým jiným (nebo opačně), tak to povolte. Já to používám. #define LINKAGE

    Podpora DCC přenosů/chatů – Mnoho lidí využívá

    tuto vlastnost, takže je nechme zapnuty. #define DCCFILES a #define DCCCHAT

    Mód: jednouživatelský nebo víceuživatelský – Pokud

    chcete sdílet svoje bnc, nastavte jej na multi. Pokud má sloužit pouze vám,

    nastavte ji na single. #define MULTIUSER nebo #define SINGLEUSER

    Maximální počet uživatelů – vše říkající. #define

    MAXUSER n (n= počet uživatelů)

    Maximální počet připojení – počet, který může mít

    každý uživatel připojení. Potřebují nejméně 2 (příchozí/odchozí) a další potom

    na DCC, multiserver, atd. Doporučuji ponechat jej na hodnotě 25. #define MAXCONN

    n (n= počet připojení na jednoho uživatele)

    Podpora skriptování – psyBNC umožňuje svým uživatelům

    používat vlastní skripty. Ty nebudu v tomto tutorialu rozebírat, ale nic se

    vám nestane, pokud necháte tuhle volbu povolenou. #define SCRIPTING

    Podpora oIdentd – pokud to váš shell podporuje,

    umožní tohle uživatelům měnit jejich identy. Většina to ale nepodporuje. Já

    to nepoužívám. (bližší informace o oIdentd: http://www.sourceforge.net)

    #define OIDENTD

    Podpora několika paralelních IRC Sítí – tohle umožní

    uživatelům připojit se na víc než jednu síť ve stejném okamžiku se stejným klientem.

    Proto můžete být s jedním mircem na efnetu, dalnetu a ircnetu. Miluju tuhle

    vlastnost a doporučuju nechat ji zapnutou (i když teď neplánujete její využití).

    #define NETWORK

    Podpora proxy – pokud chcete dále ukrýt vaše připojení

    využitím bounce mirc–>bnc–>proxy–>irc, potom to povolte. Ale od

    té doby, co většina IRC serverů kontroluje otevřená proxy, tohle většinou nefunguje.

    #define PROXYS

    Anonymní využití bounceru – chcete, aby celý svět

    mohl použít vaše bnc? Potom to povolte! (nedoporučuje se) #define ANONYMOUS

    Žádná stálá IRC připojení – pokud je tohle povoleno,

    psy vás odpojí z IRC pokaždé, když se odpojíte od bnc. V opačném případě zůstanete

    připojeni, dokud si odpojení nevynutíte. #define DYNAMIC

    Úroveň logování – zde jsou k dispozici 3 různé

    možnosti, vyberte si tu svou. Preferuji je mít všechny zapnuté v případě, že

    chci vědět o všem, co se děje s mým bnc. #define LOGLEVEL n (kde n je: 0 = Chyby,

    varování a infa; 1 = Chyby a varování; 2 = pouze chyby)

    Povolení 2.1.1 kompatibilní partyline, se může

    hodit, pokud chcete linkovat se staršími verzemi. Pokud jste ale jediný nebo

    pokud jsou všechna bnc 2.2.1, nemusíte tuto volbu povolovat. #define PARTYCHANNEL

    Version Reply – Nastavte reply, kterou bude psy

    odesílat, když vám někdo pošle CTCP VERSION query. (poznámka: pokud budete připojeni

    k bnc, psy bude průhledné, všechny requesty budou zodpovídány mircem. Pokud

    nejste připojeni, psy bude odesílat to, co mu právě využitím této možnosti nastavíte.)

    #define CTCPVERSION "reply" kde reply je cokoliv, co si nastavíte.

    Psy má defaultně nastaveno "psyBNC 2.2.1 by the most psychoid".

    Jakmile jste jednou nastavili všechny tyto možnosti, máte dvě volby: pokud

    používáte menuconfig, přejděte na další krok. Pokud to děláte ručně, je tohle

    bod, kdy je na řadě samotná kompilace vašeho bnc. Je to velmi jednoduché. Jednoduše

    napište "make" v adresáři psybnc. Kompilace nebude trvat moc dlouho.

    Jakmile je vše hotovo, přejděte na další krok.

  • Konfigurační možnosti
  • Pokud používáte GUI, jsou všechny tyto možnosti přístupné pod Bouncer-Config

    částí menu. Pokud nepoužíváte GUI, najdete všechny tyto možnosti v souboru psybnc.conf,

    který se vytvoří v adresáři psybnc po jeho kompilaci. Pro editaci možností prostě

    editujte tento soubor. Přesný syntax jednotlivých příkazů najdete dále v Příloze.

    Takže se tam podívejte.

    Před procházením těmito možnostmi, udělejte následující: zjistěte IP vašeho

    shellu. Pokud je váš shell "l33t.shell.com", jděte do mircu a napište

    "/dns l33t.shell.com", abyste získali numerickou IP. Jako další krok

    si vyberte port pro bnc. Doporučuji zvolit nějaké náhodné číslo, které nikdo

    jen tak lehce neuhodne. Ok, a teď jednotlivé možnosti:

    Listening ports – musíte bnc říct, na jakém portu

    má poslouchat. Můžete ho nechat poslouchat na víc než jednom portu na stejné

    IP adrese, na několika IP adresách a stejném portu, atd. Pro většinu lidí je

    postačující poslouchání na jednom portu a jedné IP. (psy má defaultně nastaveno

    31337 a pokud jste lama, můžete to tak nechat)

    Links – tím se teď nestresujte

    Bouncer Name – pojmenujte svoje bnc. Něco jako

    "mypsy1" bude úplně stačit.

    Host Allows – chcete omezit přístup určité IP nebo

    IP masce? Tohle je místo, kde tak můžete učinit. Psy nepovolí přistup nikomu,

    kdo tu nebude jmenován. Pokud chcete povolit všechny (za předpokladu, že mají

    správný username a heslo) nastavte to na "*".

    Users – V tomto bodě přidejte pouze sebe. Přidávání

    dalších uživatelů bude podrobněji probráno dále. V menuconfigu prostě zvolte

    tohle, potom "New" a následujte instrukce. Pamatujte si, že při připojování

    k bnc musí být ident ve vašem mircu stejný jako psybnc username. Vy, kteří editujete

    ručně, skočte dolů do Přílohy, kde byste stejně nakonec skončili.

    DCC Host – IP, která se bude používat pro všechny

    vaše DCC přenosy (pokud jste definovali DCC podporu). Doporučuji ji pro jednoduchost

    nastavit na stejnou jako je ta, na které vaše bnc poslouchá.

    Gratuluji, setup je kompletní. Pokud jste to ještě neudělali, je čas zkompilovat

    vaše bnc pomocí přikazu "make" na řádce vašeho shellu v adresáři psybnc.

    Potom napište "./psybnc" aby se bouncer spustil. Doufejme, že šlo

    všechno hladce a vy teď můžete přejít k další části:

  • Nastavování vašeho účtu
  • První věc, kterou musíte udělat, je připojit se k vašemu bnc. V mIRC stačí

    otevřít připojovací dialog a kliknout na přidat v jiném serveru. Pojmenujte

    jej "My BNC" nebo něco takového, zadejte IP, port a heslo, které jste

    si zvolili (buď přes menuconfig nebo v .conf souboru).

    Teď se ještě ujistěte, jestli je ident v mircu stejný jako username v bnc. Je

    také dobré si nastavit váš email na "username@cokoliv.com". Pokud

    se psy nepovede získat username z identu, pokusí se jej získat z email adresy.

    Pokud je všechno v pořádku, uvidíte po připojení tuto hlášku: -Welcome- psyBNC2.2.1

    Teď se musíte připojit k IRC: nejprve musíte vybrat váš vhost. Abyste zjistili,

    jací vhosti jsou k dispozici, napište "vhosts" na řádku vašeho shellu.

    Z bezpečnostních důvodů není možné prohlížet vhosty v psy. Poté, co byl vybrán

    váš vhost, budete muset přidat nějaké irc servery a nastavit pár dalších vlastností.

    Příkazy jsou vypsány níže. Všechny příkazy jsou zvýrazněny červenou, všechno

    za nimi jsou pouze vysvětlivky. Všechny závorky jsou pouze pro zvýraznění, nepoužívejte

    je v příkazech!

    /vhost [vhost] – [vhost] je váš vhost ve slovní

    formě (např.: this.is.a.cool.vhost.com a ne 127.0.0.1)

    /addserver [server]:[port] – server může být v

    alfa nebo numerické formě

    Jakmile jste jednou přidali server, psy se ve chvilce automaticky připojí.

    Můžete zadat více serverů, takže když jeden spadne, psy se automaticky připojí

    na jiný server. Prostě použijte výše uvedený příkaz. Příkazy pro správu serverů:

    /listservers — vylistuje všechny servery, které

    jste přidali

    /delserver [n] — smaže server s číslem [n] (které

    získáme pomocí příkazu listservers)

    /jump — odpojí se od stávajícího serveru a pokusí

    se připojit k dalšímu serveru ve vašem seznamu

    /bquit — odpojí se od serveru, než si zase vyžádáte

    připojení

    /bconnect — připojí vás k IRC

    Uvědomte si, že psy zachová vaše připojení k irc i když se od psy odpojíte,

    proto se můžou hodit následující příkazy:

    /setaway [message] — v okamžiku, kdy se od psy

    odpojíte, psy zobrazí tuhle message do všech kanálů, kde momentálně jste. Nebude

    ji ale víckrát opakovat. Pro odstranění této zprávy prostě napište /setaway

    /setawaynick [nick] — pokud se odpojíte od bnc,

    bude váš nick automaticky změněn na ten, který jste tu zadali. Až se připojíte,

    automaticky se změní zase na ten, který máte zadán v mircu.

    OK a teď pár dalších příkazů, které se můžou hodit. Pamatujte ale, že všechny

    příkazy jsou v README souboru, který jste si stáhli spolu s bnc. Nebudu je tu

    všechny opakovat.

    /playprivatelog — přehraje log všech zpráv, poslaných

    vám v době, kdy jste nebyli k bnc připojeni. Log se otevře v okně nazvaném -psyBNC.

    /eraseprivatelog — smaže předem zmíněný log.

    Psy má zatraceně dobrou vlastnost šifrovat. Můžete šifrovat text poslaný na

    kanál nebo nějaké osobě. Každý, kdo chce text číst, musí mít stejný klíč. To

    se může hodit, pokud jste paranoidní nebo pokud chcete vést soukromou konverzaci

    na veřejném kanále.

    /encrypt [password]:[channel/person] — ujistěte

    se, že každý, s kým chcete mluvit, má ten samý klíč. A musí samozřejmě používat

    psybnc.

    /listencrypt — vylistuje vaše současné šifrování

    /delencrypt [n] — vymaže šifrování číslo [n],

    jak bylo zobrazeno příkazem listencrypt

  • Spravování uživatelských účtů
  • Samozřejmě, že pokud jste si zkompilovali bnc jako singleuser, nemá tato část

    pro vás žádný význam. Ale pro ty ostatní. Vím jistě, že teď chcete přidat ostatní

    uživatele, smazat je, atd… Tady jsou příkazy, s kterými to můžete dělat:

    /adduser [user]:[real name] — [user] je jméno,

    na jaké si bude uživatel muset nastavit ident. [real name] je to, co lidé vidí,

    když provedou /whois. Například /adduser jestrix:me love you long time –>

    zobrazí tohle v prvním řádku whois –> jestrix is ident@vhost * me love you

    long time.

    /deluser [user] — smaže uživatele

    /password [new pass] — změní vaše heslo. Pokud

    jste admin, můžete měnit hesla i jiným lidem: /password [user]:[pass]

    /madmin [user] — udělá z uživatele admina (vybírejte

    adminy opatrně)

    /unadmin [user] — vezme uživateli pravomoce admina

    /bwho — zobrazí, kdo je přidán na váš bouncer.

    Také zobrazí, kdo je připojen, na jaký server je připojen a jeho IP.

    Doporučuji vám zabezpečit vaše bnc ještě víc, než jen omezením IP adres, které

    se mohou připojit:

    /addallow [IP nebo maska] — umožní jakékoliv IP

    nebo masce, kterou specifikujete, připojit se k bnc. IP mohou být pevné (např.:

    12.12.12.34) nebo zobecněné (12.12.12.*). Můžete taky použít hostnames a masky

    (*.myisp.com)

    /listallow — vylistuje povolená připojení

    /delallow [n] — vymaže povolení číslo [n]

  • DCC Záležitosti
  • Tahle část předpokládá, že jste zkompilovali svoje bnc s podporou DCCFILE a

    DCCCHAT. Pokud jste tak neučinili, můžete používat DCC, tak jak jste v mircu

    zvyklí, ale vaše IP se tím odkryje. Jak jsem se už zmínil, výhoda psy je, že

    ukryje IP i během DCC přenosů, ale aby to tak mohlo být, váš život se musí trochu

    zkomplikovat. Nejdřív si projdeme základní DCC příkazy.

    /dccchat [user] — otevře dcc chat s uživatelem,

    kterého zadáte

    /dccsend [file]:[user] — pošle soubor uživateli,

    kterého určíte. Soubor MUSÍ být v ~/psybnc/downloads/USERx (kde x je vaše uživatelské

    číslo). Pokud nevíte jistě, jaké je vaše #, napište /bwho

    /dccanswer [user] — pokud vám někdo pošle DCC

    chat request, psy vás informuje přes notice. Vy potom musíte napsat tento příkaz,

    aby bylo DCC akceptováno.

    /dccget [file]:[user] — přijme soubor, který vám

    někdo posílá. Soubor se uloží na shellu v adresáři ~/psybnc/downloads/USERx

    /dccsendme [file] — řekne psy, aby vám poslal

    soubor, jaký určíte. Použijte ho v případě, že chcete stáhnout ze shellu soubor,

    který vám někdo poslal. Toto je jediná možnost, jak jej mohou získat lidé bez

    přístupu na shell.

    /listdcc — vylistuje všechny DCC

    /dcccancel [n] — zruší DCC přenos číslo n, jak

    je ukázáno v /listdcc

    A teď mazaná věcička 🙂 Moje oblíbená vlastnost psy je jeho schopnost zůstat

    neustále připojen na bota přes DCC a vyptávat si od něj opy. Jako každý, kdo

    má zkušenosti s provozováním botnetu, vím, že jeden z nejlepších způsobů jak

    nabídnout kanál k tejku je ono stupidní /msg [bot] OP [password], ve chvíli,

    kdy byl botův nick tejknut někým jiným. S psy může být askop request proveden

    dvěma způsoby: pomocí partyline, když bylo zavedeno DCC nebo pomocí msg, kde

    se ale předem ověřuje maska osoby, která request posílá. Hezké, ne? A příkazy,

    které se u toho používají:

    /adddcc [botname] [username] [password]:[host]:[port]

    — botname je obvykle jméno bota. Uživatelské jméno a heslo jsou vaše osobní

    l/p, které používáte k získání botovy partyline. Host je host vašeho bota. Může

    být buď v alfa nebo numerické podobě. Já upřednostňuji skutečnou IP adresu,

    protože je možné, že nebude k dispozici DNS. A konečně port je port, na kterém

    bot naslouchá pro uživatelská připojení. Někteří boti naslouchají na jednom

    portu jiným botům a na jiném portu uživatelům, takže se ujistěte, že máte ten

    správný 🙂

    /listdcc — vylistuje všechny DCC

    /deldcc [n] — smaže DCC přenos číslo n, jak je

    ukázáno v /listdcc

    Teď k askop části: Takhle část předpokládá, že jste přidali do bota DCC, jak

    je ukázáno výše. Pokud nemáte partyline přístup, můžete stále přidávat askop,

    ale k tomu se dostaneme později.

    /addask [#chan][password]:-[botname] — Chan

    je kanál, kde chcete dostávat op, password je vaše heslo a botname uvedené pomocí

    :- je bot pro kterého máte povolené DCC.

    /listask — vylistuje všechny askops (žádače o

    opa ;))

    /delask [n] — smaže askopa číslo n, jak je zobrazen

    v /listask

    Pokud nemáte partyline přístup, můžete přidat askopa tímto způsobem:

    /addask [#chan] [password]:[bothost] — Chan

    je kanál, kde chcete dostávat op, password je vaše heslo a bothost je botova

    hostmaska. Vetšina masek bývá nastavena takto: username!ident@host. Protože

    bot musí použít jiný nick, pokud někdo převezme ten jeho, nastavte hosta raději

    takto: *!mybot@damn.cool.vhost.com.

  • Multiserver
  • Jedna z dalším mých oblíbených vlastností psyBNC 🙂 Máte skupinu kanálů, na

    kterých visíte na efnetu, ale taky jeden nebo dva na dalnetu? Pokud jste jako

    já, tak ano… ale taky určitě nenávidíte mít otevřených několik mirců. Už se

    neužírejte! PsyBNC vyřeší váš problém umožněním připojit se na několik serverů

    použitím stejného mirc klientu. (multiserver ve verzích 6 a víc rulez… pozn.

    Termi[x]) V této části předpokládám, že jste se seznámili s většinou příkazů

    v psy. Pokud ne, seznamte se s nimi, než budete pokračovat dál. Ok, jdeme na

    ty příkazy.

    První věc, kterou musíte udělat, je přidat další síť:

    /addnetwork [name] — přidá síť se jménem, jaké

    určíte. Zapamatujte si, že jména sítí jsou case-sensitive. Kromě toho, budete

    muset velmi často toto jméno zadávat, takže pokud přidáváte dalnet, použijte

    jako jméno "dn" nebo "dal" nebo prostě nějak podobně.

    Jakmile máte síť přidánu, musíte vybrat vhost pro tuto síť. Pokud žádný neurčíte,

    použije se ten defaultní, obvykle to bývá něco jako "my-shell-company.com".

    Takže:

    /vhost [network]~[vhost] — nastaví vhost pro

    síť, kterou určíte

    Vidíte ten příkaz? Tohle je formát pro všechny příkazy používané při multiserveru.

    Jednoduše uveďte příkaz jménem sítě. Takže například:

    /addserver dn~irc.dal.net:6667 — přidá server

    irc.dal.net s portem 6667 do skupiny "dn"

    /join dn~#fxp — naskočí na kanál #fxp na síti

    dn.

    /msg dn~joeschmoe beeyacht — pošle zprávu "beeyacht"

    uživateli s nickem joeschmoe na síti dn

    Nyní pár podivných věcí, týkajících se multiserveru:

    1. Váš nick v nicklistu na ostatních sítích bude vypadat stejně jako na vaší

    primární síti. Takž i když napíšete /nick dn~TwatMuffin a lidi vás tím pádem

    budou vidět jako TwatMuffina, vy se uvidíte pořád jako jestrix (nebo jaký používáte

    nick).

    2. Pokud dostanete na kanále op nebo voice, neuvidíte to v nicklistu.

    3. Řekněme, že JoeSmith je v #chat na efnetu, vaší primární síti. Podíváte

    se na dalnet a tam ho uvidíte na kanále #fxp. Všichni ostatní v #fxp budou vypadat

    jako dn~BobJones, ale JoeSmith bude pořád JoeSmith. Pokud se pokusíte poslat

    mu msg pomocí dvojkliku na jeho jméno na dalnetu, budete mu vlastně posílat

    msg na efnet. Budete muset použít dn~JoeSmith abyste s ním mohli mluvit na dalnetu.

    Pár věcí nakonec. Možná nebudete pokaždé chtít naskakovat na víc než jednu

    síť. Já dávám přednost tomu být vždy na efnetu a až potom naskakuji na ostatní

    sítě, pokud tam chci s někým mluvit. Takže:

    /bconnect [network]~ — připojí vás k síti, kterou

    určíte (za předpokladu, že jste tam přidali nějaké servery)

    /bquit [network]~ — odpojí vás od zadané sítě.

    Zůstáváte pořád připojen k primární síti. Pokud ale napíšete /bquit bez další

    specifikace, odpojí vás to od všech sítí.

    OK, multiserver obsahuje také psy "internal network". Představte

    si ji jako ircd v rámci vašeho bnc. Použitím "int" jako jména sítě,

    můžete vytvářet soukromé kanály, na které mohou jen lidé, kteří mají přístup

    na vaše bnc. Například tedy /join int~#partyline vás připojí k internímu kanálu

    #partyline. Můžete tu nastavovat modes/ops/topics jako všude jinde. Dejte si

    whois na někoho ve vnitřním kanálu, vypadá to mazaně 😉 Můžete taky posílat

    private msgs ostatním lidem připojeným k vašemu bnc: /msg $[nick]. Předpona

    $ určuje, že zpráva bude poslána přímo uživateli a ne přes server.

  • Linkování
  • Skvělou vlastností psy je možnost slinkovat navzájem několik psybnc. Výhodou

    tohoto je vytvoření soukromé vnitřní sítě, zabezpečené proti špehování a takeoverům!

    Kromě toho můžete lidem na ostatních bouncerech dovolit používat váš vhost,

    pokud si to budete přát.

    Takže pro vytvoření linku na jiný bouncer:

    /linkto [jméno druhého bounceru]:[IP]:[port]

    Druhý bouncer bude muset udělat následující:

    /linkfrom [jméno druhého bounceru]:[IP]:[port]

    K prohlížení všech vašich linků:

    /listlinks

    Mám rád všechno pěkně zašifrované, včetně mých linků. K vytvoření šifrovaného

    linku:

    /setlinkkey [link #]:[password]

    Poté, co to provedete na obou bouncerech, proveďte na každém reset:

    /relink [link #]

    Pro povolení sdílení vhostů:

    /relaylink [jméno druhého bounceru]:n kde n=0 zakáže

    sdílení vhostů, 1 ho povolí

    Poznámka na závěr: Pokud používáte hostmasky k omezení přístupů k vašemu bnc,

    budete muset přidat IP druhého bounceru jako povolenou hostname!!

  • Příloha
  • Z nějakého důvodu, můžete chtít ručně editovat psybnc.conf (hlavně pokud vám

    nefunguje menuconfig). Tady jsou použitelné řádky a jejich význam. Vím jistě,

    že jsem jich pár zapomněl, takže pokud najdete něco, u čeho nevíte, co to znamená,

    pošlete mi prosím email. Všiměte si, že VŠECHNY proměnné v psybnc.conf jsou

    psány velkými písmeny a že ani na jedné straně rovnítek nejsou mezery.

    Proměnné jsou zobrazeny oranžově.

    ###SYSTEM SETTINGS###

    PSYBNC.SYSTEM.PORT1= Port na kterém bude vaše bnc

    naslouchat. Použijte PORTx pro více portů.

    PSYBNC.SYSTEM.ME= Jméno vašeho bounceru.

    PSYBNC.SYSTEM.HOST1= IP na které bude vaše bnc

    naslouchat. Použijte HOSTx pro více hostů.

    PSYBNC.SYSTEM.DCCHOST= IP, která se bude používat

    pro DCC přenosy.

    PSYBNC.HOSTALLOWS.ENTRY0= První IP, které bude

    povoleno se připojit na váš bouncer. Použijte *.* pro kohokoliv. To může obsahovat

    i masku. První * indikuje IP, nevím jistě, co označuje ta * za dvojtečkou…

    nemůžu o tom nikde nic najít.

    ###USER SETTINGS###

    (USER1 může být vyměněn za USERx)

    USER1.USER.LOGIN= uživatelův login name (ident)

    USER1.USER.NICK= nick, který bude mít uživatel

    na irc

    USER1.USER.USER= pravé jméno uživatele (to, které

    se zobrazuje ve whois)

    USER1.USER.PASS= heslo uživatele (bude zobrazováno

    v zašifrované formě; pokud jej změníte v psybnc, restartujte jej a heslo se

    zašifruje)

    USER1.USER.RIGHTS= 0-neadmin; 1-admin

    USER1.USER.ACOLLIDE= 0-zakázat anticolide; 1-povolit

    anticolide

    USER1.USER.SYSMSG= 0-neukazovat systémové zprávy

    uživateli; 1-zobrazovat je

    USER1.USER.VHOST= uživatelův vhost

    USER1.USER.AWAYNICK= uživatelův away nick

    USER1.USER.AWAY= uživatelova away msg

    USER1.USER.LEAVEMSG= zpráva, která se zobrazí,

    když se odpojíte od irc

    USER1.USER.VLINK= (0/1) nevím jistě, co to dělá

    (defaultně 0)

    USER1.USER.PPORT= (0/1) nevím jistě, co to dělá

    (defaultně 0)

    USER1.USER.PARENT= (0/1) nevím jistě, co to dělá

    (defaultně 0)

    USER1.USER.QUITTED= 0-Uživatel je připojen k irc;

    1-uživatel je odpojen

    USER1.USER.DCCENABLED= 0-dcc je zakázáno; 1-dcc

    je povoleno

    USER1.USER.AIDLE= 0-anitiidle je zakázán; 1-antiidle

    je povolen

    USER1.USER.LEAVEQUIT= 0-když se uživatel odpojí

    od bnc, zůstává i nadále na svých kanálech; 1-když se uživatel odpojí, popadá

    i ze všech kanálů, ale zůstává nadále připojen k irc

    USER1.USER.AUTOREJOIN= 0-pokud budete kicknut,

    když nejste na bnc, psy nerejoinuje kanál; 1-psy rejoinuje kanál, pokud budete

    kicknut

    USER1.USER.LASTLOG= (0/1) nevím jistě, co to dělá

    (defaultně 0)

    USER1.SERVERS.SERVER1= první server uživatele

    USER1.SERVERS.PORT1= port pro server číslo 1

    USER1.CHANNELS.ENTRY0= první kanál, na který chce

    uživatel naskočit

    USER1.CHANNELS.KEY0= klíč pro první kanál (tohle

    není šifrováno)

    USER1.INTCHANS.ENTRY0= vnitřní kanál, na který

    chce uživatel naskočit

    USER1.AOP.ENTRY1= vstup pro někoho, kdo chce dostat

    op od vašeho klienta ve formě hostmask:password (není popsáno v tomto tutorialu)

    ###LINKAGE STUFF###

    LINKS.LINK1.PORT= port pro link 1

    LINKS.LINK1.NAME= jméno druhého bnc

    LINKS.LINK1.IAM= jméno druhého bnc (nepotřebné?)

    LINKS.LINK1.HOST= IP linku

    LINKS.LINK1.PASS= heslo pro link (používané pouze

    bouncerem)

    LINKS.LINK1.ALLOWRELAY= 0-nesdílet vhost; 1-sdílet

    vhost

    LINKS.LINK1.CRKEY= klíč nastavený jednáním mezi

    bouncery (key set by negotiating between the bouncers)

    LINKS.LINK1.TYPE= 0-váš bouncer se linkuje k jejich;

    1-jejich bouncer se linkuje k vašemu

    ###DCC AND ASKOP STUFF###

    (nedoporučuji editovat žádnou z těchto možností přímo v psybnc.conf – použijte

    příkazy v mircu)

    USER1.DCC.ENTRY0= věc náležející k DCC #0 (v originále

    ‚stuff pertaining to DCC #0’… to fakt nevím, jak přeložit. pozn. Termi[x])

    USER1.ASK.ENTRY0= věc náležející k AskOp #0 (v

    originále ‚stuff pertaining to AskOp #0’… to fakt nevím, jak přeložit. pozn.

    Termi[x])

  • Nastavení Crontab
  • Základní forma zápisu crontab je (dle mých nejlepších vědomostí):

    <minuta><hodina><den><týden><měsíc><proces

    ke spuštění>

    Takže pokud chcete kontrolovat každých deset minut, mělo by to být:

    0,10,20,30,40,50, * * * * <proces ke spuštění>

    V psybnc je obsažen psybncchk. Otevřete tento soubor a modifikujte řádku, která

    obsahuje PSYBNCPATH=/nastavte/sem/cestu. Nastavte ji samozřejmě na adresář vašeho

    psybnc. Ujistěte se, že má přiřazena povolení execute (chmod 700 psybncchk)!

    Poté přidejte následující do vašeho crontabu (použijte crontab -e pro editaci

    vašeho crontabu):(tento příklad je pro kontrolu každých 10 minut) 0,10,20,30,40,50

    * * * * /l33t/shell/psybnc/psybncchk>/dev/null 2>&1

    Část >/dev/null 2>&1 říká crontabu, aby neposílal email pokaždé,

    když restartuje psybnc. Pokud máte rádi emaily, můžete tuto část vynechat.